Методична скарбничка


Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ

         Історичний факт першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.

         Історична подія сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.

         Історичне явище комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).

        Пам'ятки учням
            Як скласти розповідь за малюнком?
  1. Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка .
  2. Поміркувати над темою малюнка.
  3. Скласти план розповіді.
  4. Вказатичас час, місце подій.
  5. Розказати про людей, що зображені на малюнку, описати і й зовнішність дій.
  6. Описати предмети, що зображені на  малюнку.
  7. Зробити висновок, висловити своє ставлення до зображеня.

               Як підготувати інтерв'ю

  1. Продумати заздалегіть питаня .
  2. Сформулювати питаня так,щоб віповіді на них розкривали найбільш цікаве в людині, донесли до читача (слухача) значення факту.
  3. Правдиво й точно записати сказане, дати, прізвища, цифрово дані.    
               Як аналізувати історичний документ?
Визначити:
  1. Хто автор документа? Чиї інтереси він захищає?
  2. Коли написаний документ?Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
  3. Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи  вторинний (коменнтар чи переказ про подію з уст дослідника).
  4. Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо. 
  5. Про що розповідається у документі? Яка сторона події замовчується?
  6. Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі? З якою місцевістю вона пов'язана?
                                       Як скласти історичний портрет?               
                                          План
1.     Історичні умови,в яких формувалася особистість  історичної постаті.
2.     Походження. Біографічні дані.
3.     Особисті якості історичного діяча та умови їх формування.
4.     Навколишнє суспільне середовище. Інтереси якої верстви суспільства виражав діяч.
5.     Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
6.     Засоби досягнення мети. 
7.     Основні результати діяльності історичної особи, ставлення до неї сучасників.
8.     Значення діяльності особистості для регіону,країни,світу.
9.     Оцінка діяльності особистості в сучасній науці.
10.  Ваше ставлення до цієї історичної особи як людини та історичного діяча.
11.   Яку особу сьогодення ви могли б поставити в один ряд з нею? Чому?

Як скласти твір – роздум?

                                                      План

1.       Вступ.
2.       Теза (основна думка твору).
3.       Факти і роздуми щодо тези.
4.       Висновок.
1)Сформулюйте тезу.
2)Доберіть доводи істинності чи помилковості тези(факти з життя, з літератури, зі спогад сучасників,свої спостереження).
3)Сформулюйте висновки.

Як скласти розповідь?

Мета: розкрити важливу подію в історії, в житті історичного діяча
План
1.       Завязка - факт, з якого починається подія.
2.       Кульмінація - момент найбільшого напруження в розвитку події.
3.       Розвязка - заключна дія, результат події.
4.       Значення події для подальшого розвитку історії

Як скласти конспект?

Конспект - стислий, систематичний, послідовний, звязний виклад змісту параграфа, розділу книжки, лекції, повідомлення, доповіді.
План-конпекта – спочатку складається план тексту, а потім на окремі пункти ніби нарощується інформація.
Тематичний план - короткий виклад  даної теми, що розкривається за кількома джерелами.
Текстуальний конспект – своєрідний монтаж цитат із текстів, що  опрацьовуються.
Вільний конспект – включає в себе як цитати, так і власні формулювання.
1.       Прочитати текст, з`ясувати зміст тексту в цілому.
2.       Розділити текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
3.       Проаналізувати кожну частину, виділити головне і другорядне.
4.       Записати основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

Як оцінювати історичні факти?

1.       За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
2.       Які події безпосередньо йому передують (передумова)?
3.       Який розвиток мав цей факт?
4.       Які групи людей були в ньому задіяні (рушійні сили)? Якими мотивами (причинами) це було викликано?
5.       Яку роль у ньому відігравали конкретні особи? Якими мотивами це було викликано?
6.       Який вплив цей факт на інші галузі людського життя?
7.       Як він вплинув на подальший розвиток (наслідки)?
8.       Чи був можливим інший перебіг події?
9.       Як би ви поводили себе в цій ситуації?
10.   Чи можливе повторення цього факту? За яких умов?

Як скласти відгук?

Відгук - документ, який містить висновки уповноваженої особи (або кількох осіб) чи установи щодо запропонованих на розгляд вистави, творів мистецтва, рукописних робіт та інше. 
Резвізити:
1.       Назва виду документа.
2.       Заголовок
3.       Текст, якій містить: вступ; короткий виклад основних положень роботи, що аналізується; висновок з пропозиціями, оцінкою й критичними зауваженнями.
4.       Підпис
5.       Дата

Як скласти рецензію ?

Рецензія - критичний відгук (дає аналіз та оцінку ) на художній твір , друковану  наукову працю та інше .
Реквізити:
1)      Назва виду документа.
2)      Заголовок, якій містить назву рецензованої  роботи, прізвище та ініціали її автора, рік публікації, видавництво.
3)    Текст, що складається  з двох частин: короткий виклад змісту роботи, що аналізується; виклад з пропозиціями, оцінкою і критичними зауваженнями.
4)      Підпис.
           Аналіз картини


  1. Як називається картина?
  2. Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
  3. До якого жанру живопису належить?
  4. Опишіть картину:
  • Що на ній зображено ( на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, а не інакше)?
  • Які художні засоби  і кольори використав художник? Чому саме такі?
  • Чи є тут зображення людей? Як вони зображені?
  • Як ви вважаєте, яка головна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
  • Які думки та почуття викликає у вас  ця картина?
 

Немає коментарів:

Дописати коментар