неділю, 19 листопада 2017 р.

«Формування життєвих компетентностей учнів  на уроках історії»
     Відповідно до Концепції Нової української школи, дитині недостатньо дати лише знання, необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Школа повинна формувати конкурентоздатну, компетентну особистість учня. Набуття компетентності перетворює учня з носія академічних знань на людину соціально активну, налаштовану на соціалізацію у суспільстві з метою практичного використання здобутих знань.
   Широкий арсенал інтерактивних методів навчання також може бути використаним в контексті реалізації компетентнісного підходу до навчання. Інтерактивні методи, без сумніву, здатні забезпечити безпосереднє спілкування учнів, що сприяє формуванню комунікативної компетентності. Але, що є дуже важливим, вони ґрунтуються на навчанні у взаємодії, яка передбачає організацію спільної роботи, налагодження контактів задля розв'язання навчальних завдань, взаємонавчання, актуалізацію досвіду безконфліктних відносин. Все це зумовлює велику цінність інтерактивних методів навчання в системі формування компетентності учнів.

Формування інформаційної компетентності передбачає обов'язкове використання в навчальному процесі комп'ютерної техніки й медіа-засобів та забезпечення оволодіння учнями прийомами опрацювання інформації. Життєві або ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити життєвий успіх молоді у суспільстві знань.
   Серед інноваційних технологій, які я використовую у своїй діяльності, можу виділити наступні: інформаційно-комунікаційні, проектні, інтерактивні.
  З метою забезпечення інформаційного навчального середовища та інтенсифікації навчального процесу використовую мультимедійні програми, електронні підручники та посібники, сучасні технічні засоби - комп’ютер, мультимедійний проектор.
Серед них:
- мультимедійні презентації, створені за допомогою програми PowerPoint (як дидактичний і методичний матеріал для уроку);
- документальні матеріали (фільми з серії “Невідома Україна” , “20 кроків до мрії”, «Країна. Історія українських земель» та інші);
- використання додатку Smart Notebook (для розробки уроків та створення вправ);
- аудіоматеріали (використання аудіоматеріалів найбільш ефективно при вивченні тем з культури);
- онлайновий сервіс LearningApps.org (для створення вправ до уроків);
- MyTest (для створення і проведення комп`ютерного тестування, збору та аналізу результатів, виставлення оцінок за вказаною в тесті шкалою).
   У своїй педагогічній діяльності використовую такі елементи сучасних технологій навчання, як інтерактивні та проектні технології.
   Готуючись до уроків, намагаюсь обрати найбільш доцільні прийоми інтерактивного навчання.  Я використовую як найпростіші («Робота в парах», «Робота в групах», «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Вірю – не вірю»), так і складні методи («Аналіз ситуацій», «Займи позицію», «Мозковий штурм»), а також рольові ігри, дискусії. Ці методи допомагають розвивати критичне мислення, креативність, толерантність, повагу і доброзичливість.
Практикую  уроки – прес-конференції, уроки – бесіди, уроки – диспути. Під час прес-конференцій, наприклад, на уроці «Україна в умовах окупації», виступаючи доповідачами, кореспондентами, журналістами, учні ставлять запитання, самостійно шукають відповіді.
  Серед багатьох методів роботи, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, можна виділити  метод проектів.  Найпростіші уроки – міні-проекти – це створення ігрових ситуацій і дидактичних ігор. Застосовую у своїй роботі інформаційні проекти, коли учням пропонується підготувати повідомлення з певної теми та творчі проекти: малюнки, стіннівки. Неодмінна умова – наявність власної точки зору учня стосовно певної інформації та обговорення її з учнями класу. 
    При оцінюванні учнів застосовую «ситуацію успіху», яка заохочує школярів до подальшої праці. Оволодіння навичками оцінювання, взаємо- і самооцінювання, гласність оцінки приводять до зниження конфліктності, формування позитивних Я-концепцій, що сприяє виробленню критичного ставлення до власної роботи.
  Отже, життєва компетенція дає шлях особистості до розвитку та творчого відтворення себе, своїх сутнісних характеристик, якостей, спроможність «не втратити себе», протидіяти різноманітним зовнішнім негативним впливам, зберігати свою цілісність та неповторність.


Немає коментарів:

Дописати коментар